Tuesday, June 15, 2010

Saya suka makan kismis.. Awak??

Posted by YamMy at 9:22 PM



Saya suka makan kismis.. Awak??


MyEm0.ComSuka sangat..

MyEm0.Comeee.. x suke.


Alahai, nape tak suke?? kismis ni adik beradik anggur jugak. Cuma ni anggur versi lain je.. Ala, ade gak orang panggil anggur kering. Ha?? tak tau pun?? haaaa.. saya nak bagi tau la ni.. hiihi..


Antara khasiat kismis.

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyihatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih".

Imam Ali berkata: "Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi".

Imam Ali berkata: "Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa".

Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-Thusi disebutkan bahawa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyihatkan jiwa".


hah.. ni belum pendapat saintifik lagi...
Jadi.. sesapa yang tak suka kismis tu, sila tukar fikiran anda.. suka-suka kan lah ye.. hehe



hah. ni pulak cara makan kismis yang betul mengikut islam:


1. Menghadap kiblat.

2. Baca Bismillah dan diikuti selawat keatas nabi sebanyak 3 kali.

3. Kemudian baca doa penerang hati.

4. Selepas itu, masukkan kedalam mulut dan kemam seperti gula-gula. Jangan kunyah.

5. Makan sebiji-sebiji sehingga habis sebanyak 21 biji.

1 bebelan korang:

+d.O.Y.A.h+ on June 25, 2010 at 11:12 AM said...

pernah makan kismis sekali je seumur hidop slame 20tawon nih.ngaaa~~ =)

Related Posts with Thumbnails
 

SeMaLAM..HarI !n! daN EsOK Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez