Thursday, June 3, 2010

psstt.. Untuk kaum hawa sahaja..

Posted by YamMy at 8:44 PM

Baiklah kaum hawa sekalian, eh kejap. Ade kaum adam ke di sini?? Jika ade sila tekan butang close ye.. kalau korang degil jugak..... haaaaaa... sukati korang la.. tak kuaso den nak layan.



Korang semua tahu apa itu soya?? tak kenal?? haih.. sila tanya en Google ye..




hah.. macam ni la rupe soya



hmmm... apa yang ku tahu sebelom ini. Soya merupakan sumber protien, tu je.. nah, ni khasiat soya yang berguna untuk wanita.

Tahukah anda soya mengandungi zat isoflavon yang terkandung di dalamnya mempunyai struktur kimia yang sama dengan estrogen?? Seperti yang kita semua ketahui, estrogen berperanan sebagai antioksida dalam tubuh. Menyimpan isoflavon di dalam tubuh ternyata menguntungkan!!! Ia bukan sahaja berfungsi untuk mengurangkan sistem monopous di dalam tubuh, tetapi juga dapat mengurangkan risiko pertumbuhan sel kanser seperti kanser prostat, payudara, rahim(bukan orang bernama rahim ye) dan usus.


Kacang soya juga tidak ada kolestrol. Pada sesiapa yang teringin jadi ramping dan langsing, minum la soya ye..


Jadi, mulai saat ini..... rajin-rajinlah minum soya, makan kacang soya, soya rebus, sup miso(kat restoran jepun ada lah... kalau tak ada, hang p la jepun nu.. hehe).


-sekian-

0 bebelan korang:

Related Posts with Thumbnails
 

SeMaLAM..HarI !n! daN EsOK Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez